نیروهای ایران یک کولبر را دستگیر و سپس وی را شکنجه داده و به او‌ شلیک کردند

براساس گزارش شبکه‌ی‌ حقوق بشر کوردستان نیروهای مرزبانی دولت ایران در منطقه‌ی مرزی هنگه‌ژال یک کولبر را دستگیر کرده و سپس وی را شکنجه و به این کولبر شلیک کرده‌اند.

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان، شامگاه ۱۶ اسفند، مصطفی مرادی، از مسئولان پایگاه هنگ مرزی در منطقه‌ی «هنگه‌ژال» بانه، یک کولبر به نام زانیار سیاحی را بازداشت و به همراه نیروهای مستقر در این پاسگاه مورد ضرب و شتم قرار دادند.

همچنین گزارش شده است آن‌ها ضمن مجبور کردن این کولبر به برهنه شدن، وی را آزاد کرده و از فاصله چند متری با اسلحه‌ی ساچمه‌زن هدف تیراندازی قرار دادند.

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان، زانیار سیاحی که یکی از پاهایش مورد اصابت ده‌ها گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته، برای مداوا به بیمارستانی در تبریز انتقال یافته است. وضعیت این کولبر وخیم گزارش شده است.

همچنین براساس گزارش کولبر نیوز در مدت یک هفته‌ی گذشته در مناطق مرزی روژهلات کوردستان بر اثر شلیک نیروهای دولتی و انفجار مین حداقل ۱۴ کولبر مجروح شده‌اند.

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان، در ماه‌ دی ۴ کولبر کشته و ۴۱ کولبر نیز مجروح شده‌اند، در ماه بهمن نیز، ۵ کولبر کشته و ۵۰ کولبر نیز مجروح شده‌اند.

سال گذشته نیز در مناطق مختلف روژهلات کوردستان ۳۰ کولبر کشته و حداقل ۲۷۰ کولبر نیز مجروح شده‌اند، این در حالی است که ۱۰ سال گذشته، این آمار بیشترین تعداد قربانی شدن کولبران بوده است.